Manažér, ktorý celé doobedie nerobí absolútne nič je dnes častý úkaz. Prokrastinuje. Keby však poznal spôsob, ako si urobiť správny TO-DO list, jeho efektivita by prudko vzrástla. Ako na to?
O prokrastinácii som písala už minule. Jedna téma si však zaslúži samostatný článok. Rozhodovacia paralýza a TO-DO listy.
Rozhodovacia paralýza
Denne urobíme v priemere až 70 rozhodnutí. Niektoré sú malé, iné zásadné. Každé jedno nás uberá o energiu. Čím závažnejšie je, tým viac nás unaví a vyvolá v nás negatívne emócie. Preto, keď sa máme rozhodnúť, či zavoláme klientovi alebo zadáme úlohy podriadeným, ideme radšej popolievať kvety v kancelárii.
Čím viac možností máme, tým je väčšia šanca, že neurobíme nič. Tento jav sa nazýva rozhodovacia paralýza. Nezriedka vedie k tomu, že je človek natoľko vyčerpaný rozhodovaním, že mu nezostáva energia na samotnú činnosť.
Rozhodovanie nás môže paralyzovať v každej situácií – pri výbere džemu, oblečenia alebo úlohy. Preto Steve Jobs nosil vždy rifle a čierny rolák. Aby sa nemusel vyčerpávať nepodstatným rozhodnutím, čo na seba.
A práve preto nefungujú tradičné TO-DO listy. Preplnené riadky nás vyčerpajú, znechutia, paralyzujú. Neviete, čo skôr a tak radšej neurobíte nič. TO-DO list je mŕtvy. Nech žije TO-DO mapa!
Ako si efektívne naplánovať úlohy?
Spísať si, čo všetko máte v daný deň spraviť je dôležité. Rovnako dôležité ako spôsob, akým to spravíte. Ak nechcete strácať energiu rozhodovaním, čo kedy urobíte, zabudnite na zaškrtávací zoznam úloh.
Vytvorte si niečo ako myšlienkovú mapu.
1. úlohy napíšte náhodne usporiadané do bubliniek
2. Nájdite najnáročnejšie a s nimi začnite
3. Určite presný časový úsek, kedy na nich budete pracovať. Dodržiavajte ho. Nie je dôležité len včas začať, ale aj všas skončiť.
4. Takýmto spôsobom úlohy pospájate do veľkého hada, ktorý bude predstavovať cestu. Po nej sa celý deň budete uberať aj s časovým rozvrhom. Každú splnenú úlohu potom s chuťou zaškrtajte.
Vyskúšajte to aj vy.